Zelfregulatie bij jongeren met autisme

 
 

Nu ook als luisterboek beschikbaar!

“Aan de hand van duidelijke voorbeelden leert de jongere te kijken naar zichzelf en anderen, worden reacties geëvalueerd en alternatieven aangereikt.” Tijdschrift voor psychiatrie, 2020

Een prettig boek, een houvast, een must voor collega’s die in de dagelijkse praktijk jongeren met autisme in behandeling hebben. Gestructureerd en eyeopeners genoeg… Goede zinnige tips voor ouders en hulpverleners.” Tijdschrift voor kinder- en jeugdpsychotherapie, 2020

“Het boek zit tekstueel goed in elkaar, helder en concreet taalgebruik, is niet beschuldigend en geeft erkenning en vertrouwen in de behandeling.” Tijdschrift voor Gedragstherapie, 2020

 

Zelfregulatie bij jongeren met autisme 

Veel jongeren met autisme hebben moeite met zelfregulatie. Ze worden vaak boos of raken gefrustreerd, waardoor ze - meestal onbedoeld - agressief kunnen reageren of ruzie krijgen. Of ze trekken zich juist terug en vermijden contact met de mensen om hen heen. 

De oorzaak van hun boosheid en frustratie is - net als bij jongeren zonder diagnose - een unieke combinatie van persoonlijkheid, temperament en ervaringen uit het verleden. Maar vaak spelen ook autisme-specifieke oorzaken een rol. Zoals overgevoeligheid voor zintuiglijke prikkels, communicatieproblemen, moeite met schakelen en flexibel zijn, en het niet los kunnen laten van gedachtes over onrechtvaardigheid. 

In Zelfregulatie bij jongeren met autisme leren jongeren met autisme beter omgaan met boosheid, onrecht en frustratie. In het eerste deel wordt in toegankelijke taal uitgelegd wat het verband is tussen de puberteit, autisme en zelfregulatieproblemen. Het tweede deel biedt een uiterst praktisch werkboek voor jongeren om hun boosheid beter te leren herkennen en er meer grip op te krijgen. Deel 3 bevat tips voor ouders en hulpverleners en een gestructureerd programma voor een groepstraining. 

Jeroen Bartels, 2019

Uitgeverij Hogrefe


Hier vind je de werkbladen behorende bij het boek.